Balcanisme la Timisoara

Romanul nu este facut sa fie carciumar. Nu va intelege si nu va sti niciodata cum sa conduca o carciuma, astfel incat sa multumeasca clientii si sa-i fidelizeze. Unul dintre avantajele celor cativa ani aruncati pe apa Sambetei in curtea familiei Castellano, este ca am vazut si am invatat ce inseamna sa te ocupi de un restaurant de la A la Z. Asta inseamna implicare totala in absolut orice activitate se desfasoara in interiorul carciumii pe care o ai sau pe care o gestionezi. Fara sa par aroganta, sustin ca STIU exact ce trebuie si cum trebuie facut intr-o astfel de meserie. Asa am invatat destule despre mancare si despre bauturi, despre modul de servire, despre relatia patron-client, bucatar-client, ospatar-client, manager-client. Despre cum sa faci clientul sa plece incantat din carciuma ta, incantat de modul in care a fost tratat de angajati (asta include tot personalul), de cel care detine carciuma, de cel care o conduce, incantat de mancare si de atmosfera.

In Romania, din pacate, pe langa faptul ca nu avem cultura gastronomica, majoritatea celor care ajung sa isi deschida restaurante, nu stiu cum sa si le gestioneze, cum sa isi instruiasca personalul si mai ales cum sa se poarte cu clientii.

Aseara, la HOTEL CONTINETAL, TIMISOARA am avut parte de o intamplare urata si, din pacate, tipic romaneasca. (Hotelul este considerat varful hotelurilor de business din Timisoara, asa cum scrie pe site-ul lor si “se deosebeşte de restul hotelurilor din oraş şi prin serviciile de înaltă calitate, utilităţile moderne de business şi luxul celor 164 de camere” – dupa spusele lor, tot pe pagina web a hotelului). Dupa cursa, ne-am oprit la masa, la restaurantul hotelului. Specific ca cina este oferita de compania noastra, in sensul ca avem o suma fixa in care trebuie sa ne incadram. Mai mult sau mai putin, in functie de cat mananca fiecare, sa spunem ca ne descurcam cu suma alocata. Aseara am ramas la masa tot echipajul (2 piloti si 4 insotitoare). Fiecare si-a comnadat cate ceva. Una dintre colegele mele a comandat salau la gratar cu o garnitura de spanac. Cand a adus mancarea, colega mea ne-a spus ca pestele e stricat, imediat dupa ce a gustat. Sefa de cabina, care statea alaturi de ea, a mirosit doar pestele si s-a citit grimasa pe chipul ei. Pestele era stricat. Preparat asa, alterat, adus la masa ca si cum era abea prins. A spus ospatarului ca pestele e stricat si l-a dat inapoi si in acel moment nu a cerut altceva, insa dupa cateva minute a cerut un alt fel de mancare si i s-a spus ca bucataria s-a inchis si nu mai este posibil. Pana sa ne aduca desertul, dupa ce s-a debarasat felul principal de mancare, ospatarul a adus si nota de plata. Pe care, bineinteles, ca era inclusiv pestele stricat. Atunci am spus cu totii ospatarului ca nu e ok, ca nu e normal sa platim un fel de mancare stricat pe care l-am trimis inapoi la bucatarie. Ospatarul ne-a spus ca-i pare rau, dar  nu se mai poate face nimic, nu se mai poate scoate de pe nota, pentru ca s-a facut deja raportul pe ziua respectiva. Noi am inceput sa-i explicam ca nu este normal asa ceva si pana la urma nu era vorba despre suma in sine, ci despre gest. Nu ai cum sa pui un client sa plateasca un fel de mancare pe care ti l-a trimis inapoi la bucatarie, stricat fiind. Ceea ce trebuia sa se intample, s-a intamplat: a aparut seful de sala. Un lungan slabut si putin pierdut in spatiu. Care a venit la masa fara sa se prezinte, spunand doar ca el e seful de sala, ca si cum nu ar fi avut si un nume si bunul simt nu isi avea locul in acea situatie in care ne aflam. A venit cu o poveste, cum ca pestele este bun, in stare perfecta, ca si el si bucatarul l-au gustat si oricat ii spuneam noi toti ca pestele nu era bun si ii spuneam sa-l aduca inapoi si sa guste de fata cu noi si el tot incerca sa ne minta si sa ne prosteasca cu motive de genul: “aceasta este calitatea pestelui din Romania” sau “miroase si arata ca un peste bun”, “bucatarul a spus ca este bun”. Cine ma cunoaste, macar putin, isi imagineaza ca mi s-a urcat sangele la cap in cateva secunde, auzind aberatiile pe care ni le servea si vazand nonsalanta cu care incerca sa ne prosteasca pe toti. Dupa ce s–a incurcat in explicatii, care mai de care mai stupide, a spus ca bucatarul s-a uitat la peste si a spus ca arata bine. Asta dupa ce sustinuse ca au gustat din peste si el si bucatarul. IN acel moment l-am intrebat, sarind ca arsa, daca bucatarul doar a privit pestele si si-a dat seama ca este bun sau a gustat asa cum a spus initial. A admis ca nu au gustat, dar ca arata normal, totusi si nu m-am putut abtine, astfel incat i-am spus ca este zob si ca nu are ce cauta in meseria aceasta, sa stea acasa mai bine si sa faca alta meserie ca la restaurant si ospatarie nu se pricepe. Era putin socat, nu intelegea ce i se intampla, vazand ca toate sarisem cu gura pe el, pentru ca pana la sfarsit am cedat toate, una cate una. I-am spus ca mai intai trebuia sa guste el din peste, apoi sa cheme bucatarul, sau putea sa nici nu-l mai cheme, doar daca gusta el – apoi putea veni in fata noastra sustinandu-si parerea intr-un mod pertinent, stiind despre ce vorbeste. Omul era un bou fara pereche, altfel nu imi imaginez cum de a crezut ca asa se poate gestiona o asemenea situatie. Azi dimineata am aflat ca numele lui este ADRIAN VOINEA, dupa cum am spus, aseara nu s-a prezentat!!! Daca va intrebati care a fost deznodamantul povestii, aflati ca dnul cdt a platit tot ce depasise suma alocata, inclusiv pestele stricat. Si, sa spunem, ca dnul Adrian Voinea – alias seful de sala, a primit un cadou de la dnul cdt aseara, si anume – pretul pestelui stricat…

Degeaba, in timpul discutiei aseara, i-au explicat, atat colega mea, cat si dnul cdt, ca noi suntem o categorie speciala si nu poti servi peste stricat la masa personalului navigant. Daca manca si i se facea rau, ajungea la spital, cursa se anula, etc. Asta implica publicitate negativa pentru resturantul respectiv, pierderi financiare pentru companie in cazul in care se anula zborul…

 

 

 

In fine, inca o data m-am scarbit de mentalitatea romanilor si de balcanismele ieftine cu care ne confruntam in fiecare zi…

Va pup si va doresc sa stai cat mai departe de acest hotel si de personalul lui!!!!

 

Ra 

8 Comments (+add yours?)

  1. malina
    Jun 23, 2011 @ 23:04:54

    exista atatea locuri minunate in Tm.reclama asta…nu degeaba se zice ca e sufletul comertului!

    Reply

  2. danutz
    Jun 24, 2011 @ 12:41:23

    traim in romanica ..si asta ne ocupa tot timpul….alte comentarii sunt de prisos….

    Reply

  3. anonim1
    Jun 28, 2011 @ 14:29:47

    “Degeaba, in timpul discutiei aseara, i-au explicat, atat colega mea, cat si dnul cdt, ca noi suntem o categorie speciala si nu poti servi peste stricat la masa personalului navigant. Daca manca si i se facea rau, ajungea la spital, cursa se anula, etc. Asta implica publicitate negativa pentru resturantul respectiv, pierderi financiare pentru companie in cazul in care se anula zborul…”

    sa inteleg ca daca as merge eu la restaurant ca si om obisnuit (nefacand parte din categoria “speciala” a personalului navigant)nu ar fi nici o problema daca mi s-ar servi peste stricat la masa?….
    Din paragraful asta rezulta….

    Reply

    • Ra
      Jun 28, 2011 @ 16:34:06

      NU este ok sa serveasca nimanui peste stricat sau orice alta mancare alterata, insa gandeste-te putin ce tragedie putea aparea, dc manca cdt-ul si i se facea rau in timpul zborului… Intelegi? Am vrut sa accentuez faptul ca situatia noastra este mai delicata, fiind in timpul serviciului si efectuand misiuni de zbor in care esti responsabil pentru viata pasagerilor pe care ii transporti… Unui functionar normal, dc i se facea rau, se putea chema o ambulanta si mergea la spital. Daca noua ni se face rau, cred ca implicit sufera (mai mutl sau mai putin) si alte cateva sute de persoane…

      Reply

  4. Madalina
    Jun 30, 2011 @ 23:03:30

    Trebuia sa faceti o reclamatie la OPC.

    Reply

  5. adn
    Jul 23, 2011 @ 04:51:45

    mai mult ca sigur nu se rezolva. Eu am gasit o omida in salata la KFC si n-am rezolvat absolut nimic cu oPC ul 🙂

    Reply

Leave a Reply

