Stranutul

Pentru ca mi s-a intamplat sa stranut si cate o jumatate de ora in continuu, am intrebat-o pe prietena Wikipedia despre stranut. Mi-a spus ca:


Strănutul este un act reflex declanșat de excitații cu punct de plecare nazal și const‰nd dintr-o expirație forțată cu glota ”nchisă.ĘCu alte cuvinte, este un proces semi-autonom de curățire a căilor respiratorii ca reacție la pătrunderea unor particule iritante ”n acestea. Este caracterizat de expulzarea convulsivă a aerului din plăm‰ni. Are loc ”n următoarele etape:

  1. Plăm‰nul acumulează c‰t mai mult aer printr-o inspirare profundă.
  2. Ochii se ”nchid datorită unui reflex.
  3. Glota se blochează pentru moment.
  4. Diafragma se ”ngustează, iar presiunea interioară a corpului crește brusc și considerabil
  5. Coardele vocale scot un sunet specific ”nsoțit de o expirare bruscă.

Strănutul poate fi provocat de aerul umed sau rece, inspirarea gazelor toxice sau a fumului, praf, depunerile pe căile respiratorii cauzate de boli respiratorii, etc.Ęëntruc‰t prin intermediul strănutului din aparatul respirator sunt eliminate substanțe toxice, neprielnice organismului, acesta poate purta și agenți patogeni. De aceea este recomandat ca ”n public bolnavii să strănute ”n batistă.

Strănutul părăsește cavitatea bucală cu viteza de 960Ękm/h, de aceea el este foarte periculos ”n condițiile ”n care persoana care strănută ”ncearcă să ”l controleze. Dacă strănutul este prea puternic, aceasta ”și poate rupe o coastă. Dacă se ”ncearcă reținerea strănutului, ”n creier sau ”n măduva spinării se poate sparge vreo venă, fapt care poate avea consecințe letale. Dacă persoana se forțează să ”și țină ochii deschiși, aceștia pot ieși din orbite.

Conform superstițiilor, se crede că ”n timpul strănutului omul devine foarte vulnerabil, astfel ”nc‰t sufletul l-ar putea părăsi ieșind pe gură sau ”n el ar intra ghinionul sau boala, de aceea se astupă parțial gura.ĘDe asemenea, ”n mai multe popoare se obișnuiește ca cel ce a strănutat să fie binecuv‰ntat. Rom‰nii fac asta prin sintagmaFii sănătos! sau Sănătate!,Ęcuvinte care, de altfel, intră ”n codul bunelor maniere.

Ei, acum imaginati-va numai prin ce trec eu stranutand de zeci de ori incontinuu… Uneori am impresia ca imi va plesni capul… E groaznic, va spun eu!!!

Ra

4 Comments (+add yours?)

  1. larisa
    Oct 04, 2010 @ 10:12:34

    foarte interesant i love wikipedia! eu ca sufar de rinita cronica si stranut de 30 de ori pe zi deci pe mine incontinuu ar trebui sa ma binecuvanteze cineva cu
    Ralu probabil ai o alergie la ceva
    pup

    Reply

    • Ra
      Oct 04, 2010 @ 11:08:07

      Si eu am rinita, dar alergica ;)… hahah!!! Si am si o alergie la ceva, cu siguranta, insa nu am descoperit inca la ce. Dar iau antihistaminice :(. Si cand nu le iau am problema asta cu stranutatul non stop. Uffaaaa…
      Haaaaapppp ccchhhhhiiuuu!!! Te pup!

      Reply

  2. andreina86
    Oct 04, 2010 @ 15:08:32

    Hi,hi,si eu am alergie. La fulgii de papagal- asta neinsemnand ca nu am in jurul meu tot felul de papagali- la parul de pisica si la branza. Tare ciudat,stiu!

    Reply

    • Ra
      Oct 04, 2010 @ 18:55:55

      Eu nu am descoperit la ce am alergie. Dar nici nu am cum sa descopar, pt ca nu am facut nici un test :)))))))

      Reply

Leave a Reply

